Lokal kraft att lita på

Uppdragsgivare: Lerum Energi
Lerum Energi är Lerums lokala energibolag. De ansvarar för förvaltning och utveckling av elnätet och producerar och levererar förnybar fjärrvärme och elektricitet för livet på hemmaplan.

Bolaget hämtar sin energi och lägger sin energi i Lerums kommun. Fjärrvärmen produceras i egna anläggningar av skogsavfall från hembygden. Elen skapas av det rinnande vattnet i Säveån. Det gör att allt man säljer är 100% förnybart. Vinsten stannar i Lerum och används för att stärka kommunen och föreningslivet på hemmaplan.

Uppdrag:
Peanuts uppdrag är att bistå Lerum Energi strategiskt, taktiskt och operativt i marknadsfrågor samt producera kommunikationslösningar som stärker kundlojaliteten och ökar försäljningen av förnybar el och fjärrvärme. Under 2020 har vi tillsammans med Lerum Energi tagit fram en ny varumärkesplattform bestående av varumärkespositionering, visuell identitet och kommunikationskoncept.

I arbetet har vi tillsammans med medarbetarna identifierat bolagets särskiljande egenskaper och skapat en profil som sammanfattas i varumärkeslöftet Lokal kraft att lita på.

LOGOTYP
Nya logotypen för Lerum Energi är skapad som en ordbild och ska illustrera bolagets kretslopp. Energin hämtas i Lerum och energin läggs i Lerum. Allt bolaget gör, gör man för att förbättra livet på hemmaplan.

FÄRGER
Färgpalettens huvudfärger utstrålar bla energi, värme, trygghet och vatten. Den lokala vattenkraften från Säveån får en framträdande roll genom den blå nyansen. Paletten erbjuder också några dekorfärger som lättar upp och kompletterar helheten.

TYPOGRAFI
Ett huvudtypsnitt, Frank New från Newlyn, är en välbalanserad stabil särskiljande sans som med mjuka detaljer ger en mjuk tidlös utstrålning och som finns i många varianter, vilket ger användaren stora möjligheter.